۲۲ تير ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۰
کد خبر: ۵۱۱۲۳۴
رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس:

 علمای آذربایجان مایه فخر ملت ایران هستند

جعفرپور گفت: علمایی همچون سید علی آقا قاضی، میرزا جواد آقا ملکی تبریزی، شهید ثقه الاسلام، شهید شیخ محمد خیابانی و سردارانی مانند ستارخان و باقرخان جلوه فخر مردم تبریز هستند.
جمشید جعفرپور رییس 
کمیسیون فرهنگی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در تبریز، جمشید جعفرپور، رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی امروز در نشست مشترک اعضای کمیسیون با استاندار آذربایجان شرقی در تبریز که با محوریت بحث تبریز 2018  ترتیب یافت، اظهار داشت: هر خطه از کشور با اوصاف خاصی شناخته شده است که منطقه آذربایجان و تبریز نیز فارغ از این مسأله نیست.

وی با بیان این‌که نام تبریز با واژگانی همچون غیرت، شجاعت، ولایتمداری، تاریخ‌سازی و هویت دینی و شیعی عجین است، خاطرنشان کرد: مردم تبریز در طول تاریخ ثابت کرده اند که همواره حضور به‌ هنگام در مواقع حساس و تأثیرگزار در سرنوشت کشور داشته و دارند، این ویژگی منحصر بفرد همواره مایه فخر و مباهات آذربایجانی‌ها بوده است.

جعفرپور با اشاره به نقش مردم، علما و اندیشمندان تبریز در نهضت مشروطه، گفت: نقش بی‌بدیل علما و سرداران آذربایجان در نهضت مشروطیت بر کسی پوشیده نیست، در حقیقت سران این قوم از کشور نخستین نهضت را برای برپایی مجلس و قانون‌گذاری در کشور رهبری کرده اند.

وی با اشاره به نقش‌آفرینی مردم آذربایجان و تبریز در دوران قبل و بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، تصریح کرد: قیام تاریخی 29 بهمن سال 1356 و مبارزات مردم و علمای تبریز علیه رژیم ستمشاهی از تاریخ کشور پاک نخواهد شد، سرداران آذربایجان همواره در خط مقدم جبهه های نبرد هشت سال دفاع مقدس بوده اند.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با معرفی برخی مفاخر فرهنگی، هنری، ادبی، دینی، سیاسی، علمی و اقتصادی تبریز در تاریخ معاصر کشور گفت: مقبره الشعرای تبریز مدفن بیش از 400 سال برجسته ایران زمین است؛ در کنار آن علمایی همچون سیدعلی آقا قاضی، میرزا جواد آقا ملکی تبریزی، شهید ثقه الاسلام، شهید شیخ محمد خیابانی و سردارانی مانند ستارخان و باقرخان جلوه فخر مردم تبریز هستند.

جعفرپور با تأکید بر این‌که ایران اسلامی به داشتن تبریز و آذربایجان افتخار می‌کند، گفت: اگر تبریز در سال 2018 میلادی به عنوان شهر نمونه گردشگری اسلامی انتخاب شده است، افتخاری بس بزرگ برای ایران است، در این راستا باید از تجربیات شهر مقدس مشهد در برگزاری برنامه های پایتخت فرهنگی جهان اسلام در سال 2017 استفاده شود.

وی با بیان این‌که کمیسیون فرهنگی مجلس آماده هر گونه حمایت از طرح‌ها و برنامه‌های تبریز 2018 است، تصریح کرد: مجلس آماده است در عرصه قانون‌گذاری پیشنهادات متولیان و دست‌اندرکاران امر را بررسی کند تا در حوزه فرهنگی و گردشگری تبریز گام‌های اساسی برداشته شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس با تأکید بر این‌که بسیاری از مظاهر مرتبط با هویت ایرانی و اسلامی در شهر تبریز وجود دارد، گفت: تبریز به شهر بدون گدا و بدون معتاد متجاهر شناخته می‌شود؛ بسیاری از آسیب‌های فرهنگی و اجتماعی که شاید در برخی شهرها تبدیل به معضل شده‌اند، در تبریز موضوعیت ندارد./935/۲۰۲/ب2

 

ارسال نظرات